Laatste week...... - Reisverslag uit Bhubaneshwar, India van IndiaLidiaJudith - WaarBenJij.nu Laatste week...... - Reisverslag uit Bhubaneshwar, India van IndiaLidiaJudith - WaarBenJij.nu

Laatste week......

16 April 2014 | India, Bhubaneshwar

Heeeyla!!

We zijn 5dagen internet-loos geweest, sorry als we iemand ongerust hebben gemaakt!
Hier een 'klein' verslagje om het goed te maken:

Donderdag – vrijdag – zaterdag (3-5maart)
Goed gewerkt in de slums. We hebben nu alle patiënten gezien, en hun documenten zijn in orde. Op dit moment moeten we beslissen welke patiënten we opnieuw willen zien om hen een revalidatieschema op te stellen en de revalidatie uit te leggen aan de moeders.

Zondag
Uitslapen, wat voor school gewerkt en om 16:00 kwam trupti en dwivedi. Trupti kwam juice maken = bella (soort vrucht wat hier aan de bomen groeit), bananen, druiven, coconut en appel. En Dwivedi nam ons erna mee naar een markt. Manmanman, wat was dat, zooo druk, zo klein, en zoveel leuke spullen

Maandag:
Afscheid nemen van de oude garde. Hopelijk gaan de volgende dagen allemaal zo goed gaan als hij verwacht!
Om 16:00 komt Trupti weer, we gaan naar een festival!
We wandelen een aantal kilometers tot we niet meer door konden lopen. Wat een massa volk!!
Iedereen was precies op straat en omringde een immens grote carnavalstoetachtige-wagen.
Na een tijdje vraagt Trupti ons of we zin hebben om naar haar thuis te gaan. We wandelen nog wat kilometers en komen in een slum-achtig wijkje aan. Ze begeleid ons naar binnen: ruw geschat 3 op 6 meter. Groot genoeg voor een twee persoonsbed en een keukentje. Hier woont ze dus met haar 14jarige zoon. Gelukkig is de tuin erachter is wat groter. Het is een soort parkje met allemaal fruitbomen (Bella’s, mango’s, coconut, jackfruit, ladyfingers,…) omringd door achterdeuren van de buren van Trupti. Verschillende kinderen komen een kijkje nemen en we hebben een super avond met hun gehad. Veel gelachen, gespeeld, gegeten, … en henna laten zetten door een meisje van 13jaar!

Dinsdag:
Nog maar eens congé, maar wat wel leuk is dat er een activiteit gepland staat met de shelter-kinderen!! Om 8uur is de truck al volgeladen met 17 man, op weg naar een boedha-tempel hier in de buurt.
Een super zalige voormiddag gehad!

Woensdag – zaterdag
Onze eerste dagen alleen in de slums. Judith en ik zijn ook soms apart gegaan, zodat we meer patiënten konden doen op een dag. Op zich gaat het goed. Ons enthousiasme blijkt besmettelijk te zijn want de health en social workers zijn nog geïnteresseerder als voordien. Ze leveren goed werk en leren snel bij.
Het stomme is wel dat het volgende week verkiezingen zijn, en sommige gezinnen terug zijn naar hun ‘billage’ (village). Sommige gezinnen wonen dus ook gewoon tijdelijk in een slum voor te werken, maar wonen ze officieel in een village buiten Bhubaneswar.

Onze ‘vrije’ uren zijn goed gevuld met het in orde brengen van documenten. Maar we hebben niet te klagen, zondag maandag én donderdag is ’t weer vrijaf.
De ergo’s zijn trouwens bezig met een nieuw project op poten te zetten, ze willen het bestaande ‘speelgedeelte’ (= schommel, glijbaan, parking en veel afval) een nieuw kleedje geven.
Voorbije dagen hebben we vanaf 19:00 altijd goed opgeruimd, gepoetst en de eerst verflaag gezet.
Er komt een groot speelveld voor balspelen, hinkelpaden, hindernissenparcourtje, en de muren worden mooi beschilderd. Benieuwd naar het resultaat! Maar het gaat de goeie kant uit!

Zondag
Wekker om 5:50!
We willen nog wat verven en vanaf half 9 is het hier niet – te- doen – pokke –warm. Om 6uur stonden we dus klaar met ons verfborstels om de schommel en glijbaan te verven.
We kruipen na het verven terug ons bed in tot 12:00
Om 16:00 komt Trupti, ze heeft ons weer uitgenodigd bij haar thuis. We nemen de twister en alle spellen die we hebben mee en ook deze avond werd een super leuke zotte avond met een 8gangen menu.

Maandag
Juice-festival!
Om 11uur begonnen met ons om te kleden! Want we hadden alle 4 een sari gekregen om aan te doen op het festival. Na 2uur puzzelen was iedereen klaar om te gaan. Trupti kwam ons oppikken en kreeg tranen in haar ogen, we zagen er zo schoon uit volgens haar!! .
We komen aan en worden als koningennen behandeld. Een stoel, eerste rij in het publiek,… en wat we daar gezien hebben, ja nee, da kunnen we niet omschrijven. We hebben het gefilmd! Het is de traditie dat er mensen over vuur lopen. Zotten. Ofwel goei psychiatrische patiënten ofwel serieus onder invloed. Met het nodige geklingel en drukte liepen er dus effectief mensen op vuur. Als je dit deed, dan zou de God van het vuur nooit boos op je zijn. Mannen liepen met hun kinderen op schouders, met als bedoeling dat ook hun kinderen niet door het kwade zouden gevat worden.

Dinsdag, woensdag en vrijdag zijn onze laatste slumdagen.
Donderdag is het vrijaf wegens verkiezingen.
Zaterdag vertrekken we naar Chennai

We keep u posted (if internet is working)

See u later aligators
xx

• 16 April 2014 - 21:46

Richard Vader Van:

Tjonge jonge wat een uitgebreid en kleurrijk verslag. En dat noemen jullie een kort verslag! Ben wel benieuwd wat voor soort boom of struik lady fingers zijn?
    Ik wens jullie nog goede dagen toe. En verdorie wat doen jullie daar mooi werk! Ben benieuwd naar jullie verslag hier in het Moderne Westen.

• 16 April 2014 - 21:50

• 16 April 2014 - 22:09

Sonja Vanuit Turkye:

lieve Judith en vriendin
    Wat een belevenissen allemaal, prachtig toch en het is toch wonderlijk om te zien hoe mensen kunnen leven.
    Kunnen wij misschien een beetje van leren en beseffen hoe goed wij het hebben, toch?
    Veel succes met jullie mooie projecten en geniet nog de laatste dagen, straks ben je weer terug in je gewone leventje hier. Zal weer wennen zijn lieve Judith.
    veel liefs en kus
    Sonja

• 17 April 2014 - 10:08

Melanie:

Wow Juud! Wat een avontuur! Leuk om te lezen. Nog heel veel plezier & succes de laatste dagen en een fijne terugreis! X

• 17 April 2014 - 13:34

Oma Uit Genk:

Ook hier even reageren op jullie 4e reisverslag, tussen 2 hoestbuien in. Heb nl. een soort verlate lentegriep, geloof ik. Jullie verslagen worden met de dag beter. En met de foto's erbij die ik op je email vond, Lidia, zien we alles voor onze ogen gebeuren. Afscheid nemen van India zal pijn doen, dat voel ik. Hier kijken we al uit echter naar je terugkeer. Yes, she did it!

• 17 April 2014 - 13:49

Joke Van Driesten:

wat kleurrijk geschreven het is net of ik erbij ben super en dan te bedenken dat jullie dit echt meemaken
    ben trots op jullie hoor en heel benieuwd naar verhalen die vast nog komen als jullie weer thuis komen
    Judith gaaf meis geniet van die totaal andere wereld nog een week wat zullen die laatste dagen snel gaan een goede reis terug alvast naar dit kikkerland waar nu alles bijna ontloken is de blaadjes zitten weer aan de bomen en de bloesem is ook uit verheug jullie ook maar weer op Nederland knuffel Joke